Asadar… care e treaba cu review-urile de business si cu site-urile de review-uri? Ei bine, peste 93% dintre consumatori tin cont de review-urile online atunci cand trebuie sa faca o decizie de achizitie. In aceste conditii, companiile sunt din ce in ce mai constiente ca trebuie sa obtina mai multe review-uri de pe site-urile de profil, pentru a atrage noi si noi clienti.
Iar clientii sunt solicitati in mod constant sa lase cate un review pentru aproape orice tranzactie pe care o efectueaza online.
2 motive pentru care recenziile pe site-uri de review-uri sunt importante
Review-urile online nu sunt o gluma (desi exista o multime de review-uri extrem de amuzante pe net). Asta inseamna ca cele mai importante site-uri de review-uri sunt un aspect de care companiile trebuie neaparat sa tina cont!
Companiile se tem adesea sa aiba de-a face cu opiniile lasate de clienti pe astfel de site-uri care cuprind review-uri de business, pentru ca nu vor sa ajunga intr-una dintre urmatoarele situatii:
- Sa primeasca zero review-uri.
- Sa primeasca zero review-uri recente online.
- Sa primeasca review-uri online negative.
- Pur si simplu, are review-uri online negestionate pe mai multe site-uri de review-uri.
Din nefericire, firmele gresesc si aduc prejudicii propriului business prin lipsa de actiune, pentru ca reputatia atrage conversie.
1. Review-urile si postarile in social media contribuie la reputatia online a unei companii
De fapt, unul dintre cele mai daunatoare lucruri pe care o afacere le poate face este sa ignore review-urile online pe care le primeste si postarile de pe retelele de socializare.
Pe cat este de usor sa gresesti atunci cand gestionezi reputatia online a unei companii, pe atat de usor este sa o recuperezi daca monitorizezi cu atentie review-urile primite.
Desi vei fi in mod inevitabil afectat, o afacere poate face pasi importanti pentru a reduce gradul de afectare suferit.
Cea mai mare greseala dintre toate cele pe care le pot face reprezentantii unui business este sa nu participe la moderarea discutiei online despre ei.
2. Review-urile de business ofera un feedback valoros pentru companii
Desi poate fi usor pentru o firma sa se lase afectata de comentariile negative, este important de recunoscut ca review-urile sunt un feedback constructiv. Pana la urma, review-urile sunt, de fapt, un feedback valoros! Ele ajuta o companie sa isi masoare performanta si sa vada cum se poate imbunatati. Exista intotdeauna loc pentru imbunatatire si se poate invata foarte mult, chiar si din review-uri pozitive despre afacere.
Prin review-uri, companiile pot vedea ce produse sau servicii ar trebui sa promoveze, care mai necesita imbunatatiri si chiar sa descopere angajatii buni la capitolul servicii pentru clienti.
Top 10 site-uri de review-uri pentru clienti si afaceri
In tabelul de mai jos vei regasi pozitia in clasamentul din SUA, traficul mediu lunar si traficul in SUA (vizitatori unici) ale celor mai importante site-uri de recenzii, datele avand ca sursa asistentul virtual Amazon, Alexa.
De ce sunt acestea site-urile principale de review-uri?
Afacerile ar trebui sa se straduiasca sa obtina recenzii pe site-uri de review-uri care conteaza, site-uri despre care oamenii stiu, pe care intra adesea si unde pot lasa oricand un review, dupa logare.
Ne-am dorit ca lista de site-uri considerate a fi cele mai importante 10 din domeniu sa fie sustinuta de cifre reale, pentru ca cifrele, datele si statisticile conteaza in mod esential!
Traficul este cel care dicteaza, si cu cat numarul de clienti care viziteaza un site este mai mare, cu atat creste si probabilitatea ca acestia sa lase un review sau sa citeasca review-urile lasate de alti clienti.
3 ponturi esentiale pe site-urile de review-uri
1. Nu uita sa adaugi sau sa soliciti listari pe cele mai importante site-uri de review-uri!
Exista pe piata multe site-uri de review-uri de nisa sau directoare, iar mai jos vei regasi in detaliu informatii despre cele mai tari nume din domeniul website-urilor de review-uri online.
Cu alte cuvinte, este o idee buna sa adaugi sau sa soliciti o listare sau un profil de business pe aceste site-uri de review-uri (cu exceptia situatiei in care afacerea ta nu este potrivita pentru nisa respectiva), sa corectezi informatiile din listarea afacerii si sa incepi sa obtii mai multe review-uri de business.
2. Nu uita sa ceri clientilor review-uri
Cererea de review-uri din partea clientilor obisnuti poate fi o misiune destul de grea. De cele mai multe ori este mai usor sa pimesti review-uri din partea consumatorilor care sunt fie foarte fericiti, fie extrem de nemultumiti de nivelul serviciilor oferite.
Companiile ar trebui sa isi aminteasca intotdeauna sa ceara, pentru ca in general clientii – ca noi toti, de altfel – au vieti foarte aglomerate si agitate, si nu isi vor aminti decat daca li se cere frumos sa lase un feedback.
3. Clientii sunt mai deschisi sa lase review-uri pe site-uri speciale
Acestea fiind zise, care sunt cele mai bune website-uri de review-uri pe care le poti cere clientilor sa lase review-uri privind afacerea ta? De ce nu ai cere review-uri sau testimoniale pe un website al companiei? Ei bine, rugamintea de a lasa un review pe site-ul companiei pare mai degraba fake si lipsita de autenticitate, decat daca ai cere pur si simplu clientilor sa lase review-uri pe un site-uri de incredere de recenzii.
Top 10 cele mai bune site-uri de review-uri
1. Google
Trafic lunar mediu in SUA (conform Alexa): 158.03 milioane.
Ranking in SUA (conform Alexa): 1.
Review-uri pentru orice tip de afacere.
Google My Business este un instrument gratuit cu ajutorul caruia companiile isi pot gestiona prezenta online pe Googe, inclusiv pe Search si Maps. Google este motorul de cautare preferat de cei mai multi utilizatori de internet. In conditiile in care din ce in ce mai multi consumatori efectueaza cautari multiple pe Google in fiecare zi, din ce in ce mai multe companii se lupta pentru rezultate de top in SERP.
Extrem de important: companiile trebuie sa isi verifice informatiile, pentru a-si completa inregistrarea pe Google My Business.
Google My Business pune datele companiei tale pe Search, Maps si Google+. Astfel, clientii pot gasi cu usurinta o locatie de pe un dispozitiv desktop, mobil sau orice alt device. Review-urile de pe Google apar in cautari si sunt renumite pentru faptul ca sustin eforturile SEO, fiind asadar esentiale pentru credibilitatea tuturor companiilor.
Google – regele traficului pe internet
Stiai ca motorul de cautare al Google efectueaza peste 3.5 miliarde de cautari pe zi? Companiile ar trebui sa isi propuna ca obiectiv sa ajunga in snack pack-ul Google (caseta cu primele 3 rezultate ale unei cautari), astfel incat sa poata fi gasite cu usurinta atunci cand clientii executa o cautare locala.
Utilizatorii pot lasa review-uri pentru o afacere foarte simplu si usor. Cu cat procesul este mai putin dificil, cu atat este mai usor sa obtii review-uri. Obtinerea de review-uri prin contul de Google My Business al companiei este un punct excelent de start.
2. Amazon
Trafic mediu lunar in SUA (conform Alexa): 85.44 milioane.
Ranking conform Alexa: 3.
Review-uri pentru tranzactii din domeniul comertului electronic.
Amazon este un adevarat centru de forta. De aceea, nu este o surpriza pentru nimeni ca este o optiune extrem de populara si la indemana atunci cand vine vorba despre review-uri pentru produse e-commerce. Daca nu folosesti Amazon personal, atunci probabil ca stii macar pe cineva care a folosit Amazon sau care il foloseste aproape cu religiozitate.
De fapt, Amazon a “antrenat” consumatorii sa foloseasca sistemul de review-uri de foarte mult timp. De aceea, ar trebui probabil sa le multumim pentru ca de principiu contribuie la educarea unei mase mari de consumatori sa inceapa sa lase review-uri, ca parte efectiva din eticheta consumatorului online.
Amazon inseamna mult mai mult decat review-uri de carti
Poate ca ne gandim la Amazon ca la o librarie virtuala insa Amazon inseamna cu mult mai mult decat review-uri de carti. Pentru companii care fac e-commerce in orice forma, Amazon este o sursa cheie de informatii.
Desi Amazon ca website de review-uri este mult mai targetat si mai potrivit pentru partenerii din Amazon marketplace, este un site demn de remarcat, mai ales pentru retaileri, pentru ca in acest fel clientii pot afla informatii despre diverse produse si despre cum s-a desfasurat o tranzactie sau alta.
Stiai ca review-urile de business sunt o parte integranta a website-ului Amazon de peste 20 de ani? In plus, sistemul de recenzii al Amazon a fost imbunatatit in 2015, in asa fel incat sa inceapa sa selecteze review-urile mai actuale si mai utile.
3. Facebook
Trafic lunar mediu in SUA (conform SUA): 85.57 milioane.
Ranking in SUA (conform Alexa): 3.
Review-uri pentru orice afacere.
Facebook este o platforma de socializare pe care utilizatorii pot crea profiluri, pot incarca fotografii si videoclipuri, pot trimite mesaje si pot tine legatura cu prietenii si familia, putand urmari in acelasi timp firmele si brandurile lor preferate. Companiile pot crea profiluri de business pe care utilizatorii le pot urmari si, de asemenea, pot lasa review-uri pe baza experientei avuta cu respectiva companie.
Clientii lasa in mod obisnuit review-uri in social media
Consumatorii interactioneaza din ce in ce mai mult cu brandurile prin intermediul retelelor de socializare si nu exista o platforma sociala mai populara decat Facebook. Rezulta, astfel, ca review-urile de afaceri lasate pe Facebook sunt vazute si partajate de multi potentiali clienti.
Companiile ar trebui sa tina cont de marile victorii dar si de greselile importante pe care le poate experimenta o afacere atunci cand se expune pe retelele de socializare.
Dar, inca o data, retine ca in general clientii vorbesc despre o afacere, indiferent daca acea afacere stie sau nu acest lucru (si daca are sau nu un profil de business).
Acestea fiind spuse, este benefic ca firmele sa isi monitorizeze in permanenta in mod activ mentionarile din social media.
Facebook devine o sursa populara de review-uri
Ca urmare a dimensiunii uriase a bazei de utilizatori Facebook, platforma devine din ce in ce mai rapid unul dintre cele mai populare site-uri de review-uri. Pentru ca majoritatea utilizatorilor de pe site au deja un cont de Facebook, procesul de a lasa un review este relativ simplu si fara dificultati.
In consecinta, aceasta lipsa a dificultatilor confera Facebook-ului un avantaj in fata altor site-uri de review-uri de business, in care utilizatorii creaza login-uri unice sau trebuie sa se logheze pe site de fiecare data, spre deosebire Facebook, o platforma pe care clientii au ajuns sa traiasca si sa respire.
4. Yelp
Trafic lunar mediu in SUA (Alexa): 40,47 milioane.
Clasamentul SUA (Alexa): 64.
Review-uri pentru orice afacere.
Yelp este o platforma (site si aplicatie de review-uri) in care utilizatorii pot publica recenzii despre intreprinderile locale. De asemenea, Yelp instruieste intreprinderile mici cu privire la modul de a raspunde la review-uri, gazduieste evenimente sociale pentru utilizatorii sai si furnizeaza date despre companii, inclusiv scorurile pentru inspectiile medicale.
Managementul reputatiei este esential pe site-urile de review-uri
Yelp a devenit un nume sinonim cu recenziile de afaceri, deoarece site-ul are peste 102 milioane de recenzii, fiind in continua urcare. Pe masura ce Yelp – considerat cea mai mare piata din lume pentru review-uri online din partea clientilor – creste, poate ca e vremea ca afacerilor mici sa inceapa sa le pese de ceea ce spun consumatorii in mediul online si, mai exact, despre review-urile lor pe Yelp.
Consumatorii nu vor da atentie niciunei afaceri mici, daca tot ce vad in jurul paginii de review-uri pe Yelp a acesteia sunt atitudini negative.
Yelp are o cultura distincta a celor care ofera review-uri
Consumatorii care analizeaza companiile si lasa review-uri de business pe Yelp sunt cunoscuti sub numele „Yelpers”. Yelper-ii lasa review-uri de business pentru a-i ajuta pe ceilalti din comunitate sa ia decizii de cumparare si este important pentru clientii afacerilor locale sa fie mereu cu ochii pe aceasta platforma.
Site-urile de review-uri de business, precum Yelp, demonstreaza importanta tot mai mare a monitorizarii review-urilor pentru a gestiona reputatia online a unei companii.
5. Trip Advisor
Traficul lunar mediu in SUA (Alexa): 28,27 milioane.
Ranking in SUA (Alexa): 118.
Review-uri pentru orice afacere.
Trip Advisor este un website specializat pe nisa de turism, unde utilizatorii pot lasa recenzii de business despre locurile pe care le-au vizitat. De asemenea, tot pe Trip Advisor, utilizatorii pot rezerva camere, bilete de avion, pot descoperi ce au de facut intr-un oras sau intr-o destinatie turistica, sa faca rezervari la restaurante care au pagina proprie acolo.
Trip Advisor opereaza site-uri internationale in peste 25 de tari, fiind un adevarat “rege” al acestei nise.
6. Better Business Bureau
Trafic mediu lunar in SUA (Alexa): 6,15 milioane.
Ranking in SUA (Alexa): 647.
Review-uri pentru orice afacere.
Better Business Bureau isi propune sa ajute oamenii sa gaseasca si sa recomande afaceri, branduri si organizatii de caritate in care pot avea incredere.
BBB este cladit pe incredere
Bazat pe un sistem de recenzii pe baza de rating, BBB educa practic consumatorii si ajuta oamenii sa gaseasca afaceri de incredere. Better Business Bureau incearca sa protejeze consumatorii de afaceri frauduloase sau de escroci.
Profilurile de business de pe BBB contin o biografie scurta a companiei si un istoric al reclamatiilor facute relativ la respectiva companie, precum si un rating de la A la F.
7. Yellow Pages
Trafic mediu lunar in SUA (Alexa): 10,5 milioane.
Ranking in SUA (Alexa): 694.
Review-uri pentru orice afacere.
Yellow Pages este un director online de “pagini galbene” detinut de YP. YP este un furnizor de solutii de marketing locale care se concentreaza pe ajutarea intreprinderilor locale (si a comunitatilor din interior) sa evolueze si sa se dezvolte.
YP: un director IYP cu volum mare de trafic si capacitati mari de review
Yellow Pages are capacitati de review-uri ale afacerilor, cu ajutorul carora companiile isi pot gestiona recenziile pe site-ul de review-uri dupa ce solicita o listare gratuita pe pagina.
8. Manta
Trafic mediu lunar in SUA (Alexa): 6,48 milioane.
Ranking in SUA (Alexa): 957.
Review-uri pentru orice afacere.
Manta este un director online de servicii pentru companii mici, motor de cautare si site de review-uri, care ofera intreprinderilor mici informatiile necesare.
Manta: un director cu volum de trafic solid si capacitate de review
Site-ul ajuta companiile mici sa se conecteze si sa evolueze la nivelul comunitatii. Aici utilizatorii pot cumpara, pot face parteneriate si pot intra in contact cu companiile de care sunt interesati.
9. Angie’s List
Trafic mediu lunar in SUA (Alexa): 5,44 milioane.
Ranking in SUA (Alexa): 1.755.
Review-uri pentru afaceri legate de servicii.
Angie’s List este un site de listare si review-uri pentru companii din domeniul serviciilor, care ofera clasamente bazate pe informatiile de la utilizatori si review-uri cu privire la profesionistii din servicii la nivel local.
Recenziile de pe Angie’s List sunt de la membri
Deoarece Angie’s List este un site de recenzii cu plata, se stie ca el contine un numar semnificativ mai redus de review-uri lipsite de coerenta de la clienti si, de asemenea, mai putine mesaje spam. Membrii acorda un calificativ companiilor, folosind o scala de la A la F pentru pret, calitate, receptivitate, punctualitate si profesionalism.
Angie’s List este impartit pe categorii precum casa, auto, sanatate, animale de companie si servicii.
10. Foursquare
Trafic mediu lunar in SUA (Alexa): 3,67 milioane.
Ranking in SUA (Alexa): 2.418.
Review-uri pentru orice afacere, dar in mod deosebit pentru restaurante.
Foursquare este o aplicatie mobila de servicii de cautare la nivel local. Aplicatia ii ajuta pe utilizatori sa descopere locuri sau afaceri noi, prin intermediul altor recenzii de business de pe Foursquare.
Foursquare ca instrument puternic de review in social media
Utilizatorii isi pot anunta prietenii unde se afla si pot afla unde sunt prietenii lor. Ei pot colecta, de asemenea, puncte si cupoane pentru check-in-uri in diverse locatii. In orice caz, cu 55 de milioane de utilizatori lunari activi, Foursquare este o forta puternica de monitorizare a fidelitatii si feedback-ului clientilor.
De ce companiile ar trebui sa-si doreasca review-uri pe site-uri de profil
Importanta raspunsurilor pe care o companie le da clientilor sai in mediul online este una esentiala, pentru ca review-urile sunt adesea primul punct de contact pe care un potential client il are cu o companie de care este interesat. Dincolo de faptul ca review-urile ajuta alti potentiali clienti sa decida daca ar trebui sau nu sa viziteze o companie sau alta, review-urile de business sunt acum mai prevalente pe paginile cu rezultatele cautarilor.
Cum poate o facere sa obtina mai multe review-uri?
Exista o gama intreaga de metode pe care o companie le poate folosi pentru a cere mai multe review-uri, pornind de la emailuri catre clienti, prin care le solicita acestora sa lase review-uri, si ajungand pana la coduri si site-uri de review-uri trecute pe chitante, sau utilizarea unui soft de generare de review-uri pentru a automatiza acest proces.
Review-urile pot aparea in rezultatele cautarilor Google
In Google Markup – continutul marcat care apare in cautari – review-urile si ratingul unei companii pot aparea acum in rezultatele cautarii. Cu alte cuvinte, de fiecare data cand un utilizator face o cautare pe Google, Google va gasi si va afisa recenziile si ratingurile clientilor cu privire la obiectul cautarii.
Review-urile sunt si vor ramane aici!
In concluzie, nu exista cale de a scapa de review-urile pentru afaceri! Vestea buna este ca exista metode de a obtine mai mult review-uri, ca si metode de gestionare eficienta a review-urilor primite de la clienti.
De asemenea, companiile nu trebuie sa se teama de review-urile negative, pentru ca exista si moduri de a anula efectul acestora.
Morala? Raspunde intotdeauna review-urilor primite, fie ele bune sau rele! In acest mod, vei arata ca iti pasa de clientii afacerii tale.