Toata lumea are opinii. Fie ca este pe Twitter, pe Yelp, sau in postari pe Facebook, lasate de cea mai buna prietena sau de matusa, suntem cu totii supusi in mod constant opiniilor altor persoane. Asa ca de fiecare data cand ai o parere si vrei sa iti impartasesti abordarea cu un public mai larg, merita sa te gandesti la modul in care poti face ca opinia ta sa iasa in evidenta dintr-o multime. Iar daca te-ai concentrat pe o opinie, ai lucrat la ea, ai construit-o si i-ai dat structura, inseamna ca ai reusit sa creezi un review!
Poti sa creezi review-uri despre orice, daca gasesti piata potrivita pentru ele, dar cel mai bun mod de a-ti prezenta gandurile depinde de subiectul despre care scrii si de categoria de public careia i te adresezi. Dar in cazul majoritatii review-urilor, exista o structura simpla pe care este indicat sa o respecti pentru a avea un punct de pornire mai usor.
O teza
Inainte de a scrie, asigura-te ca ai cat mai clar mesajul general pe care vrei sa il transmiti. O teza simpla te va ajuta sa mentii review-ul strict la subiect si sa nu ii permiti sa divagheze. Poate fi ceva extrem de simplu, ca de exemplu “Chiar mi-a placut acest pranz.” sau ceva mai complex, precum “Mi-a trebuit ceva timp sa pot purta acesti pantofi.”.
Gandeste-te la un singur lucru: daca i-ai spune unui prieten despre parerea ta, cu ce idee ai vrea sa ramana din ceea ce i-ai spus?
Like-uri si dislike-uri
In cele mai stralucitoare review-uri nu poti include dislike-uri. Daca review-ul este unul critic, incearca sa gasesti cel putin un aspect pozitiv pe care sa il incluzi, doar pentru a avea si o gura de oxigen de la criticile pe care le ai de formulat.
Recomandarea ta
Ratingul in stelute poate fi primul lucru pe care il vad oamenii, atunci cand cauta review-uri. Uneori se vor concentra doar pe rating, dar cele mai multe ori vor rasfoi si parerile lasate de alti clienti. Insa atunci cand vor citi un review cel mai probabil vor merge direct la final, cautand o concluzie sau incercand sa afle daca recomanzi sau nu produsul sau serviciul pentru care lasi respectivul review.
Poti, de asemenea, sa incluzi in review o explicatie simpla, precum “Am lasat doar o steluta pentru ca tacamurile mele erau murdare” sau “As recomanda aceasta piesa, dar numai pasionatilor de musical, ca mine”.
Review-uri speciale
- Daca scrii un review pentru o carte, Grammarly are cateva ponturi pentru modul in care poti mentine review-ul informativ, edificator si dragut. Iata un astfel de exemplu:
- “Nu uita ca scrii un review pentru o carte in care o alta persoana si-a pus intregul suflet si s-a straduit sa o scrie. Exprima-ti opinia sincera, dar nu fi rautacios daca nu ti-a placut. Imagineaza-ti cum te-ai simti daca cea care primeste review-uri ar fi cartea ta… cum ti-ai fi dorit sa isi exprime cititorii parerile critice?”.
- Daca scrii un review pentru un film, tot Grammarly te poate ajuta sa nu fii prea stresat pentru ratingul pe care il acorzi filmului pe care tocmai l-ai vazut.
- “Decat sa te straduiesti sa dai o valoare arbitrara, incearca sa scrii pur si simplu ce ti-a adus in minte acel film, ce stare ti-a creat, sau daca ai simtit ca nu prea a fost pe aceeasi lungime de unda cu tine incearca sa explici de ce”.
- Daca scrii un review pentru noul tau restaurant preferat, probabil ca vei avea nevoie de o imagine mai de ansamblu a experientei tale si nu de un review despre placintele cu branza pe care le-ai comandat. Evita cuvintele sau frazele vagi, precum “serviciul a fost slab” sau “placinta a fost excelenta”. Ofera, in schimb, detalii specifice precum “ospatarul a fost prietenos, dar neexperimentat si ne-a incurcat comanda de bauturi” sau “placinta de lamaie cu bezea a avut o crusta nemaipomenita, o umplutura acrisoara si usor condimentata, si o bezea de vis, care se topeste in gura”.
Indiferent ce tip de review vrei sa lasi, iata mai jos alte cateva ponturi rapide.
- Evalueaza produsul, restaurantul, escape room-ul sau mancarea pentru ceea ce este ea. Daca faci un review pentru Mc Donald’s nu te plange de faptul ca nu ai fost servit la masa. Scrie-ti review-ul bazandu-te pe asteptari rezonabile.
- Porneste de la o idee pozitiva. Adesea evaluezi modul in care cineva a pus in opera propria sa viziune despre un produs, sau munca intensa a cuiva, mai ales atunci cand vine vorba despre arta sau despre mancare. De asemenea, cel mai probabil lasi acest review pe internet, unde cel care a creat produsul il poate gasi cu doar cateva click-uri si il va citi. Cu totii suntem oameni si avem sentimente – porneste de la o idee pozitiva si nu judeca prea aspru autorul sau opera.
- Verifica scrisul. Review-urile spun de obicei ceva si despre persoana care le scrie si uneori se intorc si impotriva acesteia. Tocmai de aceea, e posibil ca cititorii sa nu iti ia in serios opinia daca scrisul tau este gresit, daca iti lipseste ortografia sau punctuatia corecta, sau daca folosesti cuvantul “ambient” de trei ori intr-o propozitie. Grammarly te poate ajuta sa iti faci review-ul sa sune cat mai corect si mai eficient cu putinta.